نوازندگان نوجوان ایرانی در ایتالیا به روی صحنه می روند

امسال سالن لااسکالای شهر میلان ایتالیا میزبان ۴نوجوان ایرانی است تا به همراه “ارکستر نوجوانان سیستم اروپا” به اجرا بپردازند.

آرمان نوروزی یکی از اعضای شورای فنی«ارکستر نوجوانان ایران» در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، ضمن اعلام این خبر گفت: هر ساله برنامه ای در یکی از کشورهای اروپایی برای نوازندگان نوجوان کشورهای مختلف برگزار می شود که طی آن «دوره های آموزشی»، «تمرین رپرتوارهای مختلف» و «به روی صحنه بردن اجراهای مشترک» را برایشان برگزار می کنند.او افزود در واقع این برنامه در ادامه اندیشه «ال سیستما» است که حدود ۴۰ سال قبل از ونزوئلا آغاز شد و کم کم به اروپا راه پیدا کرد و به مقوله های آموزش موسیقی و فرهنگ ها توجه ویژه ای دارد.

همچنین پیمان میر آقاسی مدیر ارکستر نوجوانان ایران خبر داد گروه هاى اعزامى به این اردو از ٢٩ تا ٣١ مرداد، به طور جداگانه پارت هاى خود را زیر نظر سرپرست خودشان تمرین کرده و از ٣١ مرداد تا ۶ شهریور تمرین هاى گروهى که با روش هاى ابتکارى، مفرح و تاثیر گذار گروه نوازى در ارکستر طراحى شده است آغاز خواهد شد. و در نهایت ۶ شهریور کنسرت بزرگ سه یو سیستما(SEYO SISTEMA Europe youth orchestra 2015 ) در تالار نام آشناى لا اسکالا(La Scala) به اجرا در خواهد آمد. همچنین دومین شب این کنسرت ها ٧ شهریور در تالار دگلى آرچیمبولدى(Degli Arcimboldi) اجرا خواهد شد.

مه گل طاهری(ویلنسل)، باران محمدی(ویلنسل)، شیرین محمدی(فلوت) و یاشار نوروزی(ویلن) چهار نوجوان ایرانی هستند که از میان ۱۲ نفر از اعضای “ارکستر نوجوانان ایران” انتخاب شده اند.

قابل ذکر است که پس از پیگیری های سال گذشته ، فیلمی از نوازندگی این نوجوانان برای دست اندرکاران ارکستر اروپایی فرستاده شد ، آنها بر حسب نیاز خود این چهار نفر را برای اجرا انتخاب نمودند و غیر از هزینه ی رفت و برگشت باقی هزینه ها بر عهده ی برگزارکنندگان این کنسرت خواهد بود .

در مدت حضور این نوازندگان در شهر میلان ، آنها علاوه بر کسب تجربه اجرا با ارکستر بزرگ در کلاسهای مختلفی که توسط شصت معلم موسیقی برگزار می شود نیز شرکت می کنند و قطعا حضور در چنین برنامه ای می تواند برای نسل نوجوان ما بسیار تاثیر گذار باشد و بینش آنها را نسبت به موسیقی و فعالیت های آینده شان جدی تر کند.

شایان ذکر است که “ارکستر نوجوانان ایران ” در اسفند ماه سال ۹۳ به همت علی اکبر قربانی، شهرام توکلی، آرمان نوروزی، آرش فلاحی، امیر حقی و پیمان میرآقاسی تشکیل شد.